Gitary Jamesa Hetfielda

86

W poniższym artykule, macie możliwość przyjrzeć się gitarom Jamesa Hetfielda. Specjalnie dla Was zebraliśmy zdjęcia oraz opisy gitar, których lider Metalliki używał od czasów “Kill’em All’ do “Death Magnetic” – nie tylko tych znanych, ale również wioseł, które nie ujrzały “światła dziennego”.
jamesguitars1

Pierwszą gitarą elektryczną (a drugą w życiu) Jamesa jeszcze sprzed Metalliki była kopia Gibsona SG. Grał na niej w zespole Obsession. Nie wiadomo co się z nią stało, ponieważ w zespole zaczął grać na kopii Flying V.

W programie Time Warp na Discovery James rozwalił dwie gitary, pierwszą z nich był ESP LTD EC-50 Blk oraz ESP X-Tone PA-1. Są to seryjne modele tych firm. Nie wyróżniają się niczym szczególnym.

Gitary nie używane live. Z prywatnej kolekcji Jamesa oraz prywatnych “skrytek” z HQ. M.in. Gibson Les Paul #23 1959 Standard, Gibson Explorer #9 Korina, Moonstone Explorer, Moonstone Flying V, Velano, Gibson Flying V #7 ’83 Korina, Gibson Flying V #8, Ukulele, LTD M-II(z dość ciekawą jak widzimy grafiką i przystawkami EMG-HZ, pokazany na Orion + More), mini Explorer i inne.

Na koniec, powyżej, prezentujemy cztery gitary, które raczej nie były używane na koncertach i praktycznie brak o nich informacji. Pierwsza z nich(od góry) Fender Waylon Jennings Tribute Telecaster (nagrał na niej album pamięci Waylon Jennings’a w 2002 roku. Zagrał on na wszystkich instrumentach oraz zaśpiewał na tej płycie)była ona własnością Jennings’aoraz gitara Gibson Byrdland. Ma także w kolekcji 2 modele Gibson ’58 EMS-1235, jeden z nich jest ciemniejszy, drugi jaśniejszy.

W swojej kolekcji James posiada także kontrabas oraz fortepian. Oba z płomieniami znanymi z jego customowych samochodów narysowanym na korpusie i klapie.

ESP EX JH-4 to model gitary, której firma chciała namówić Jamesa na używanie gitar Explorer o kształcie stworzonym przez nich a nie przez firmę Gibson. Hetfield się nie zgodził na taki kształt gitary mimo, że ESP przygotowała już model jej. Zauważyć można na gryfie tribal, a na 12 progu widnieje napis “JH-4”.Gitara ta została oddana jednemu z gitarzystów, który jammował z zespołem swego czasu.

James także posiada perkusje, na której są rysunki Corey’a Millera.

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że James i Jason wystawili na aukcję na rzecz Little Kids Rock gitary własnoręcznie zdobione.

W tle widać ładną kolekcję Gibsonów.

Gitary Jamesa w pokrowcach

Gitary te prawdopodobnie dostał James od firmy Gibson jedynie do przetestowania.

Przypatrzmy się także reszcie sprzętu Jamesa.

James w większości swoich gitar wymienia przystawki na EMG JH Set sygnowane swoim nazwiskiem.

Podczas nagrywania oraz trasy promującej “Kill’em All” James używał Marshall 100 watts 4×12– modyfikowany przez Jose Arrengando. Efektu jakiego używał wtedy to ProCo Rat Distortion oraz kostek gitarowych Dunlop Green Tortex .88 mm.

Następna trasa promująca “Ride The Lightining” to nic nowego w tej części sprzętu. Jedynie z czego zrezygnował to z efektu. Techniczni zajmowali się od tego czasu jego efektami gitarowymi.

Płyta “Master Of Puppets” oraz “Garage Days” to już nowe wzmacniacze w kolekcji. A mianowicie Mesa-Boogie Mark C+ amp, Marshall 100 watt power amp, Marshall 4×12. Kostek używał tych samych do roku 1987.

Podczas promocji “…And Justice For All” oprócz tego co posiadał doszło do kolekcji Roland Jazz Chorus 120.

“Metallica (Black Album)” to już nowe nabytki Jamesa. Roland Jazz Chorus 120, Mesa-Boogie Mark IV amp, Mesa-Boogie 100 watt power amp, Mesa-Boogie 4×12. Oraz nowe kostki w kolekcji. Ten sam model kostek używał i używa nadal od wielu lat, ale różnią się kolorem oraz wzorem (można na nich oglądać węża z okładki tej właśnie płyty).

“Load”/”Reload” to także zmiana sprzętu. Roland Jazz Chorus 120, Mesa-Boogie Mark IV amp (re-wired as a pre-amp), Mesa-Boogie Triaxis preamps, Mesa-Boogie 100 watt power amp, Mesa-Boogie 4×12. Oraz nowe kostki w kolekcji. Tym razem na kostce można było oglądać logo Ninja Star oraz Fixxxer doll.

Kolejny okres “Garage Inc.”/”S&M” także mała zmiana w wzmacniaczach i efektach. Roland Jazz Chorus 120, Wizard pour podczas koncertów “Garage inc.”, Mesa/Boogie.

Podczas trasy Summer sanitarium 2000 James mógł pochwalić się znów nowościami. 4x Mesa Boogie Tri-Axis preamps2x Mesa Boogie Strategy 400 power amplifiers, Mesa/Boogie 4 x 12″ speaker cabinets, Wizard 4 x 12″ speaker cabinet, Mesa Boogie Tremoverb 2 x 12″ combo amp.

Oraz “St. Anger” i wzmacniacze z tego okresu. Boogie 4×12 Speaker Cabinets, Wizard 4×12 Speaker Cabinets, 4x Mesa Boogie Tri-Axis Pre-Amps, 4x Mesa Boogie Strategy 400 Power Amps, Mesa Boogie Tremoverb 2×12 Combo Amp.

Obecnie podczas promocji płyty “Death Magnetic” używa danych wzmacniaczy i efektów. Mesa Boogie Tri-Axis Preamps, Mesa Boogie Simul-Class 2:90 pwr amps, Mesa 2×5 band eq custom, Mesa Boogie Triple Rectifier amp heads, Mesa Boogie 4×12 speaker cabinets, Diezel VH4 amps, Line 6 fx, Shure UR4D wireless gear, TC Electronics G-Major fx, Roland JC 120 combo amps, Blackstar amps, Furman AR Pro power conditioner, Voodoo Lab Ground Control switcher, Celestion vintage 30 speakers, Isolation chamber road cases for guitar sounds.

Strun jakich używa to: Ernie Ball RPS 11-48 strings

Mikrofony jego to: Shure Super 55 stage microphone

Kostki – zapraszam do innej części działu.

Czujecie niedosyt? Zobaczcie gitary Kirka Hammetta.

http://www.metallica.com/ivergence/image/10oct2707_pic08.jpgpo
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Udostępnij to

O autorze

Kaczka