Cliff był członkiem Metalliki bardzo krótko, bo zaledwie 4 lata. W poniższym artykule omawiamy sprzęt Burtona w jednym kawałku, bez dzielenia na płyty/okresy w jakich posiadał dany bas. Jak wiemy niewiele zdołał nabyć sprzętu przez tak krótki okres życia, mimo wszystko dokładnie opiszemy basy, na których grał.
Aria Pro II SB1000 CB #1 jest jednym z pierwszych basów Cliffa. Posiada tylko jedna przystawkę i 2 potencjometry, jeden od tone, zaś drugi od volume. Posiada także 6 – cio pozycyjny Pickup Attack Mode Selector Switch, Bypass Switch, BatteryLED. Jak nietrudno zauważyć jest to 4 – strunowiec. Bas ten odziedziczył po śmierci Cliffa Jason, na której grał na początku swej kariery w zespole.
Aria Pro II SB1000 CB #2 jest to praktycznie bliźniaczka poprzedniego modelu. Różni się jedynie oznaczeniami na progach oraz ten posiada złote wykończenia metalowych części. Na tym modelu są to elipsy. Bas ten prawdopodobnie jest w Rock’n’Roll Hall Of Fame lub w jednym z barów Hard Rock Cafe. Bas ten doczekał się sygnowanego modelu nazwiskiem Burtona. Na targach w Japonii, certyfikat oryginalności podpisywał ojciec Cliffa, Ray. Kopię posiada także Robert Trujillo.
Na zdjęciu Cliffa trzyma 3 ze swoich modeli Aria Pro II SB1000 CB #3. Różni się od poprzednich tym, że na korpusie posiada naklejkę z napisem Samhain.
Rickenbacker 4001 FG #1 i #2 to kolejne modele jakie posiadał Cliff. Bas był czerwony i miał białą maskownicę. Jak nietrudno zauważyć ten ma także 4 struny. Był on przed nagraniem płyty „Kill’em All” modyfikowany, wmontowano do niego przystawki Gibson EB humbacker i DiMarzio Jazz Bas pickup. Na progach widnieją trapezy. Spoczywa obecnie w Rock’n’Roll Hall Of Fame. Istaniały 2 modele, jeden miał jeszcze przed dołączeniem do zespołu, w drugiego włożył pickupy od strata. Ta gitara jest tak charakterystyczna dla Cliffa, że Metallica postanowiła wykorzystać ją projektując koszulki.
Ostatni bas jaki posiadał Burton jest Alembic Spoiler. Przystawki w nim to AXY4. Progi oznaczone są kropkami. Ukradziono go mu w 1984 roku. Miał odprysk z tyłu, który ciągnął się aż do boku główki przy kluczu.
Warto także wspomnieć, że podczas koncertów zespołu Spastik Children (jest to zespół, w którym James (perkusja), Kirk (bas), Cliff (bas), a po jego śmierci Jason (gitara) grywali koncerty często zamieniając się instrumentami – przyp. red.) Cliff pożyczał bas od jednego z członków zespołu. Grał na P-Bass, jest on czarny z czarną maskownicą.
Paki jakich używał Cliff Burton.
Mesa Boogie 4″x12″ & 1″x15″
Ampeg SVT-1540HE Classis Series Enclosure
Mesa Boogie 4×12 + 1×15: potężny, dwuelementowy zestaw głośnikowy.
Ampeg SVT-1540HE: rzadko spotykana w jednej obudowie typu „lodówka” kombinacja głośników 4×10 + 1×15. Zarówno zestaw firmy Mesa Boogie, jak i kolumna Ampega gwarantowały mu rasowe, potężne brzmienie.
Oraz efekty jakie używał.
Morley Power Wah Boost – (używał w Bass Solo & „Seek & Destroy” oraz w „For Whom The Bell Tolls”)
Electro Harmonix Big Muff – (używał w „Pulling Teeth” & „Seek and destroy” oraz w „For Whom The Bell Tolls”)
Morley Power Wah Boost: jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków charakterystycznych brzmienia Cliffa – efekt typu wah.
Electro Harmonix Big Muff: drugi z głównych znaków rozpoznawczych jego brzmienia – efekt typu fuzz / distortion. Efekty te najlepiej słyszalne są w „Anesthesia (Pulling Teeth)” i „For Whom The Bell Tools”.
BassBalls
Struny:
Rotosound bass strings