• News Pit
    • Big4
    • Zagraniczne
    • Polskie
    • Koncerty
    • Wideo
  • Metallica
    • Met – newsy
    • Sprzęt
      • Gitary Jamesa Hetfielda
      • Gitary Kirka Hammetta
      • Perkusje Larsa Ulricha
      • Gitary Roberta Trujillo
      • Gitary Jasona Newsteda
      • Gitary Cliffa Burtona
      • Gitary Dave’a Mustaine’a
      • Kostki Metalliki
    • Nowhere Else To Roam
      • Cytaty
      • Słownik
      • Tatuaże Jamesa Hetfielda
    • Media
      • Bootlegi audio
      • Bootlegi video
  • Kalendarz
  • Patronaty
    • Zaprzyjaźnione kluby
      • Progresja
      • Rudeboy Club
      • Stodoła
    • Zaprzyjaźnione agencje
      • Go Ahead
      • KnockOut Productions
      • Live Nation
      • Metal Mind Productions
      • P.W. Events
      • Prestige MJM
      • Left Hand Sounds
  • Konkursy
    • Biletowe
    • Płytowe
    • Książkowe
    • Inne
  • Wyrock
    • Wywiady
    • Felietony
    • Recenzje książek
    • Recenzje płyt
    • Fotorelacje
    • Relacje z wydarzeń
    • Gitarowe cukierki
    • Heavy Artworks
  • Garage Inc.
    • Waga lekka
    • Waga ciężka
    • Dodaj kapelę
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook Twitter Instagram
czwartek, 26 maja
Facebook Instagram RSS
Death Magnetic
  • News Pit
    1. Big4
    2. Zagraniczne
    3. Polskie
    4. Koncerty
    5. Wideo
    Featured
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    Recent
    23 września 2021

    Soundedit ’21: Planetarium Lema, Skalpel i Lydia Lunch

    17 sierpnia 2021

    Mystic Festival 2022: Opeth, Mastodon, Killing Joke, Mayhem, Heilung i inni dołączają do programu

    12 sierpnia 2021

    Soundedit ’21: L@ Woman, czyli płyta The Doors w całości na żywo

  • Metallica
    1. Met – newsy
    2. Sprzęt
      • Gitary Jamesa Hetfielda
      • Gitary Kirka Hammetta
      • Perkusje Larsa Ulricha
      • Gitary Roberta Trujillo
      • Gitary Jasona Newsteda
      • Gitary Cliffa Burtona
      • Gitary Dave’a Mustaine’a
      • Kostki Metalliki
    3. Nowhere Else To Roam
      • Cytaty
      • Słownik
      • Tatuaże Jamesa Hetfielda
    4. Media
      • Bootlegi audio
      • Bootlegi video
    Featured
    22 kwietnia 2021

    S&M i S&M2 w opinii słuchaczy [Ankieta]

    Recent
    22 kwietnia 2021

    S&M i S&M2 w opinii słuchaczy [Ankieta]

    21 kwietnia 2021

    Symphony and Metallica – koncerty z kwietnia i listopada 1999 roku

    14 kwietnia 2021

    Kirka Hammetta sposób na covid-19

  • Kalendarz
  • Patronaty
    1. Zaprzyjaźnione kluby
      • Progresja
      • Rudeboy Club
      • Stodoła
    2. Zaprzyjaźnione agencje
      • Go Ahead
      • KnockOut Productions
      • Live Nation
      • Metal Mind Productions
      • P.W. Events
      • Prestige MJM
      • Left Hand Sounds
    Featured
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    Recent
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    21 czerwca 2021

    Motörhead: 40. lecie No Sleep 'Till Hammersmith. Reedycja i niepublikowane nagrania

    21 czerwca 2021

    Black Sabbath rzucają wyzwanie fanom tworząc escape room online

  • Konkursy
    1. Biletowe
    2. Płytowe
    3. Książkowe
    4. Inne
    Featured
    25 sierpnia 2019

    Summer Dying Loud: Wygraj karnet na festiwal! [Zakończony]

    Recent
    25 sierpnia 2019

    Summer Dying Loud: Wygraj karnet na festiwal! [Zakończony]

    19 września 2018

    Konkurs: Wygraj wejściówkę na koncert Crowbar [Zakończony]

    2 lipca 2018

    Konkurs: Wygraj bilety na koncert Soulfly [ZAKOŃCZONY]

  • Wyrock
    1. Wywiady
    2. Felietony
    3. Recenzje książek
    4. Recenzje płyt
    5. Fotorelacje
    6. Relacje z wydarzeń
    7. Gitarowe cukierki
    8. Heavy Artworks
    Featured
    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    Recent
    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    7.8
    28 sierpnia 2020

    Metallica: Recenzja wydawnictwa „S&M2”

    8.0
    19 czerwca 2020

    Neil Young: Recenzja płyty „Homegrown”

  • Garage Inc.
    1. Waga lekka
    2. Waga ciężka
    3. Dodaj kapelę
    Featured
    15 lutego 2017

    Varmia

    Recent
    9.0
    18 maja 2019

    ΙΛMONE

    9.0
    19 grudnia 2018

    Ribs In Coke

    7.2
    26 września 2018

    Backhand Slap

  • Współpraca
  • Kontakt
Death Magnetic
You are at:Home»Naszym zdaniem»Recenzje»Avatarium: Recenzja „The Girl With The Raven Mask”

Avatarium: Recenzja „The Girl With The Raven Mask”

0
By Patryk Kowalski on 14 listopada 2015 Naszym zdaniem, Płyty, Recenzje

Świat muzyki (nie tylko) rockowej ma parę postaci, bez których, wydaje się, jego końcowy kształt diametralnie by się różnił. Czy ktokolwiek ma tyle odwagi, by rokować, jak wyglądał by heavy metal, gdyby zabrakło w nim Jamesa Hetfielda, Roba Halforda czy też szanownego Johna Michaela Osbourne’a? Są i inni, nieco mniej popularni, lecz wciąż naprawdę istotni dla historii muzyki, której gatunek wykonują. Być może część z Was już się domyśla dokąd zmierzam. Leif Edling – założyciel, lider i kompozytor grupy Candlemass, absolutnej klasyki doom metalu, który to zespół swoim debiutanckim albumem zdefiniował, czym tak naprawdę jest doom.Avatarium to zespół powstały w 2013 roku właśnie z jego inicjatywy. Ich pierwsza, tytułowa płyta została bardzo pozytywnie odebrana. Niedawno ukazała się druga pozycja spod szyldu zespołu, sprawdzamy zatem, co tym razem dostaniemy ze strony szwedzkiego zespołu.

Avatarium: Recenzja "The Girl With The Raven Mask"

Zanim jeszcze otwierający nagranie riff dobiegnie końca, uwagę przykuwa brzmienie. Oczywiście nie ma mowy o fuszerce – wszystko brzmi tak, jak przystało na album szanującego się zespołu wydany w 2015 roku. Nieco zaskoczyć może jednak brzmienie gitar – tym razem postawiono na „brud”. Fani takiego charakteru sześciu strun będą usatysfakcjonowani. Osobiście trochę mnie to zasmuciło, bowiem muzykę Avatarium kojarzyłem z niesamowicie doniosłym charakterem, jako muzykę poważną metalu, niemniej nie stanowi to dużego problemu – po pierwszym, nieco żywszym, mającym chyba zachęcić mniej niszowego słuchacza utworze zapomniałem już o tym brzmieniu, które wtopiło się w naturę kompozycji.

Dość już jednak o szczegółach – zagłębmy się w muzykę zawartą na albumie. Jeżeli swoją „przebojowością” przestraszył kogoś utwór otwierający, to może spokojnie wyjść spod łóżka, gdzie spędził pierwsze 4 minuty trwania płyty, zatrwożony zauważalnie bardziej radiowym charakterem muzyki. Już numer 2 przypomina bowiem, kto stoi za kompozycjami. Cały album przypomina nieco debiut, choć słychać wyraźnie, że zespół nabrał doświadczenia. Słuchacz jest raczony zarówno potężnymi riffami jak i delikatnymi, subtelnymi dźwiękami, ozdobionymi pięknym głosem Jennie-Ann Smith. Na rzecz właśnie bardziej melodycznego klimatu poświęcono trochę z ciężaru utworów. Nie zaważyło to raczej na jakości, choć minimalnie odczuwa się brak naprawdę potężnych melodii gitar.Avatarium: Recenzja "The Girl With The Raven Mask"

Jedno trzeba uczciwie przyznać tej pozycji, kolejnemu dziecku skandynawskiego doomu o jakże bogatych tradycjach: warto w skupieniu wysłuchać tego albumu, wtedy bowiem w pełni można docenić pracę włożoną w nagranie kompozycji. Nie trudno bowiem przeoczyć wiele małych „smaczków”, ukrytych nieco w tle, za gitarami, które jednak w nieoceniony sposób nadają albumowi tajemniczej atmosfery. Fakt, że doszukałem się w 'Ghostlight’ fragmentu, który natychmiast przypomniał mi nastrojowy „Szmaragd Bazyliszka” Kata o czymś może świadczyć. Cały album ma 50 minut, które jednak mijają szybciej, niż można się spodziewać, chyba że ktoś do końca będzie spodziewał się blastów. Jeżeli jednak nieobce Ci, drogi czytelniku, sympatie do nieco wolniejszej muzyki, to 'The Girl With The Raven Mask’ (czyżby odniesienie do literackiej działalności Stiegga Larssona?) nie powinno być nużącym doświadczeniem. Zarówno ogólna struktura utworów jak i pojedyncze jej elementy nie rozczarowują. Na osobne wyróżnienie zasługują tu solówki – każda z nich zagrana z pomysłem, niebanalna i wpisująca się w charakter kompozycji.

Utwór zamykający płytę zachowałem na koniec tejże recenzji. Mój osobisty faworyt tego albumu i coś, czego oczekiwałem od tego zespołu. ’The Master Thief’ ma wszystkie elementy poprzednich utworów – zarówno delikatne melodie, tajemniczą melodię gitar w zwrotkach, od której wieje jakby nieco fusion-jazzem, jak i monumentalny refren, zaskakujący mocnym uderzeniem po bardzo stonowanej, kojącej zwrotce. Podsumowując – płyta niewątpliwie udana, godna następczyni debiutu. Dla autora tego tekstu – lepsza od owego debiutu, choć nietrudno mi wyobrazić sobie, że część fanów może być nieco rozczarowana faktem zrzucenia wagi w porównaniu do „Avatarium”. Pomimo tego, to wciąż solidna pozycja doom metalowa, która bardziej niż wydanie z 2013 roku uzasadnia umieszczenie tego materiału poza Candlemass. Debiut nadawałby się spokojnie pod markę Candlemass gdyby pojawił się na nim męski wokal – nie byłaby to zmiana, jakiej zespół wcześniej nie robił. „The Girl With The Raven Mask” pokazuje już nieco inną koncepcję na tworzenie utworów, i niewątpliwie mi się to podoba.

Tracklista
1. Girl With The Raven Mask
2. The January Sea
3. Pearls And Coffins
4. Hypnotized
5. Ghostlight
6. Run Killer Run
7. Iron Mule
8. The Master Thief”

Avatarium: Recenzja "The Girl With The Raven Mask"

Wyro(c)k

83%
83%
Ace of Spades

0-10 Sad But True
11-20 Bad Reputation
21-30 Wild Thing
31-40 Satisfaction
41-50 Another Brick in the Wall
51-60 Proud Mary
61-70 Highway to Hell
71-80 2 Minutes to Midnight
81-90 Ace of Spades
91-100 Master of Puppets

  • Pierwsze wrażenie
    8,7
  • Instrumentarium
    9,5
  • Brzmienie
    7,8
  • Repeat Mode
    9,2
  • User Ratings (3 Votes)
    7.4
Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Previous ArticleEagles of Death Metal odwołują trasę koncertową
Next Article Mentally Blind: Recenzja płyty „The Perception”
Patryk Kowalski

    Related Posts

    The Unity: Recenzja „The Unity”

    1965: Recenzja albumu „High Time”

    Dave Gahan & Soulsavers: Recenzja albumu „Angels And Ghosts”

    POLECAMY

    Instagram

    deathmagnetic.pl

    #NieMaKataBezRomana Nie ma co strzępić ryja na #NieMaKataBezRomana  Nie ma co strzępić ryja na tego debila Luczyka. Puśćcie dalej info o prawdziwym Kacie 🖤
    #charliewatts #rip #rollingstones #charliewatts #rip #rollingstones
    #katandromankostrzewski #niemakatabezromana #wrocław #a2
    Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Po Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Poznaniu już na stronie 🖤  @meandthatman @john_porter_artist @nergal69 @sasha_boole @bassolimatteo @kumandrums @jojo_bhs @latowplenerze @winiarybookings  #meandthatman #winiarybookings #latowplenerze #johnporter #adamnergaldarski #nergal #sashaboole #matteobassoli #lukaszkumanski  Foto. Ula Bednarz / Unbloody Shooting
    #KONKURS #meandthatman @meandthatman #winiarybooki #KONKURS
#meandthatman @meandthatman #winiarybooking @winiarybookings #latowplenwrze @latowplenerze 
#wrocław #katowice #kraków #poznań #warszawa #gramydowoli #progresja @progresja  Szczegóły na naszym Facebooku 🔥⛪️🔥
    #summerdyingloud O 10:00 ruszyła sprzedaż bile #summerdyingloud  O 10:00 ruszyła sprzedaż biletów na tegoroczny, jednodniowy Summer Dying Loud.
Bilety znajdziecie pod adresem:
ebilet.pl/summerdyingloud  Tegoroczny line-up:
- Mgła 
- Azarath 
- Me And That Man 
- In Twilight's Embrace 
- The Stubs 
- Varmia 
- Death Denied 
- Taraban 
- Backhand Slap  W tym roku festiwal będzie bardziej kameralny - dostępne jest tylko 950 biletów. Nie czekajcie zbyt długo z zakupem!
    Pokaż więcej... Zobacz nas na Instagramie
    Instagram

    deathmagnetic.pl

    #NieMaKataBezRomana Nie ma co strzępić ryja na #NieMaKataBezRomana  Nie ma co strzępić ryja na tego debila Luczyka. Puśćcie dalej info o prawdziwym Kacie 🖤
    #charliewatts #rip #rollingstones #charliewatts #rip #rollingstones
    #katandromankostrzewski #niemakatabezromana #wrocław #a2
    Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Po Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Poznaniu już na stronie 🖤  @meandthatman @john_porter_artist @nergal69 @sasha_boole @bassolimatteo @kumandrums @jojo_bhs @latowplenerze @winiarybookings  #meandthatman #winiarybookings #latowplenerze #johnporter #adamnergaldarski #nergal #sashaboole #matteobassoli #lukaszkumanski  Foto. Ula Bednarz / Unbloody Shooting
    #KONKURS #meandthatman @meandthatman #winiarybooki #KONKURS
#meandthatman @meandthatman #winiarybooking @winiarybookings #latowplenwrze @latowplenerze 
#wrocław #katowice #kraków #poznań #warszawa #gramydowoli #progresja @progresja  Szczegóły na naszym Facebooku 🔥⛪️🔥
    #summerdyingloud O 10:00 ruszyła sprzedaż bile #summerdyingloud  O 10:00 ruszyła sprzedaż biletów na tegoroczny, jednodniowy Summer Dying Loud.
Bilety znajdziecie pod adresem:
ebilet.pl/summerdyingloud  Tegoroczny line-up:
- Mgła 
- Azarath 
- Me And That Man 
- In Twilight's Embrace 
- The Stubs 
- Varmia 
- Death Denied 
- Taraban 
- Backhand Slap  W tym roku festiwal będzie bardziej kameralny - dostępne jest tylko 950 biletów. Nie czekajcie zbyt długo z zakupem!
    Pokaż więcej... Zobacz nas na Instagramie
    Najczęściej czytane
    23 września 2021

    Soundedit ’21: Planetarium Lema, Skalpel i Lydia Lunch

    17 sierpnia 2021

    Mystic Festival 2022: Opeth, Mastodon, Killing Joke, Mayhem, Heilung i inni dołączają do programu

    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    12 sierpnia 2021

    Soundedit ’21: L@ Woman, czyli płyta The Doors w całości na żywo

    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    O nas | Skład redakcji | Dołącz do redakcji | Współpraca
    2021 Deathmagnetic.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.