• News Pit
    • Big4
    • Zagraniczne
    • Polskie
    • Koncerty
    • Wideo
  • Metallica
    • Met – newsy
    • Sprzęt
      • Gitary Jamesa Hetfielda
      • Gitary Kirka Hammetta
      • Perkusje Larsa Ulricha
      • Gitary Roberta Trujillo
      • Gitary Jasona Newsteda
      • Gitary Cliffa Burtona
      • Gitary Dave’a Mustaine’a
      • Kostki Metalliki
    • Nowhere Else To Roam
      • Cytaty
      • Słownik
      • Tatuaże Jamesa Hetfielda
    • Media
      • Bootlegi audio
      • Bootlegi video
  • Kalendarz
  • Patronaty
    • Zaprzyjaźnione kluby
      • Progresja
      • Rudeboy Club
      • Stodoła
    • Zaprzyjaźnione agencje
      • Go Ahead
      • KnockOut Productions
      • Live Nation
      • Metal Mind Productions
      • P.W. Events
      • Prestige MJM
      • Left Hand Sounds
  • Konkursy
    • Biletowe
    • Płytowe
    • Książkowe
    • Inne
  • Wyrock
    • Wywiady
    • Felietony
    • Recenzje książek
    • Recenzje płyt
    • Fotorelacje
    • Relacje z wydarzeń
    • Gitarowe cukierki
    • Heavy Artworks
  • Garage Inc.
    • Waga lekka
    • Waga ciężka
    • Dodaj kapelę
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook Twitter Instagram
środa, 29 czerwca
Facebook Instagram RSS
Death Magnetic
  • News Pit
    1. Big4
    2. Zagraniczne
    3. Polskie
    4. Koncerty
    5. Wideo
    Featured
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    Recent
    23 września 2021

    Soundedit ’21: Planetarium Lema, Skalpel i Lydia Lunch

    17 sierpnia 2021

    Mystic Festival 2022: Opeth, Mastodon, Killing Joke, Mayhem, Heilung i inni dołączają do programu

    12 sierpnia 2021

    Soundedit ’21: L@ Woman, czyli płyta The Doors w całości na żywo

  • Metallica
    1. Met – newsy
    2. Sprzęt
      • Gitary Jamesa Hetfielda
      • Gitary Kirka Hammetta
      • Perkusje Larsa Ulricha
      • Gitary Roberta Trujillo
      • Gitary Jasona Newsteda
      • Gitary Cliffa Burtona
      • Gitary Dave’a Mustaine’a
      • Kostki Metalliki
    3. Nowhere Else To Roam
      • Cytaty
      • Słownik
      • Tatuaże Jamesa Hetfielda
    4. Media
      • Bootlegi audio
      • Bootlegi video
    Featured
    22 kwietnia 2021

    S&M i S&M2 w opinii słuchaczy [Ankieta]

    Recent
    22 kwietnia 2021

    S&M i S&M2 w opinii słuchaczy [Ankieta]

    21 kwietnia 2021

    Symphony and Metallica – koncerty z kwietnia i listopada 1999 roku

    14 kwietnia 2021

    Kirka Hammetta sposób na covid-19

  • Kalendarz
  • Patronaty
    1. Zaprzyjaźnione kluby
      • Progresja
      • Rudeboy Club
      • Stodoła
    2. Zaprzyjaźnione agencje
      • Go Ahead
      • KnockOut Productions
      • Live Nation
      • Metal Mind Productions
      • P.W. Events
      • Prestige MJM
      • Left Hand Sounds
    Featured
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    Recent
    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    21 czerwca 2021

    Motörhead: 40. lecie No Sleep 'Till Hammersmith. Reedycja i niepublikowane nagrania

    21 czerwca 2021

    Black Sabbath rzucają wyzwanie fanom tworząc escape room online

  • Konkursy
    1. Biletowe
    2. Płytowe
    3. Książkowe
    4. Inne
    Featured
    25 sierpnia 2019

    Summer Dying Loud: Wygraj karnet na festiwal! [Zakończony]

    Recent
    25 sierpnia 2019

    Summer Dying Loud: Wygraj karnet na festiwal! [Zakończony]

    19 września 2018

    Konkurs: Wygraj wejściówkę na koncert Crowbar [Zakończony]

    2 lipca 2018

    Konkurs: Wygraj bilety na koncert Soulfly [ZAKOŃCZONY]

  • Wyrock
    1. Wywiady
    2. Felietony
    3. Recenzje książek
    4. Recenzje płyt
    5. Fotorelacje
    6. Relacje z wydarzeń
    7. Gitarowe cukierki
    8. Heavy Artworks
    Featured
    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    Recent
    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    7.8
    28 sierpnia 2020

    Metallica: Recenzja wydawnictwa „S&M2”

    8.0
    19 czerwca 2020

    Neil Young: Recenzja płyty „Homegrown”

  • Garage Inc.
    1. Waga lekka
    2. Waga ciężka
    3. Dodaj kapelę
    Featured
    15 lutego 2017

    Varmia

    Recent
    9.0
    18 maja 2019

    ΙΛMONE

    9.0
    19 grudnia 2018

    Ribs In Coke

    7.2
    26 września 2018

    Backhand Slap

  • Współpraca
  • Kontakt
Death Magnetic
You are at:Home»Naszym zdaniem»Felietony»Rysy i błyski, czyli ponowne spojrzenie w „Szydercze Zwierciadło”

Rysy i błyski, czyli ponowne spojrzenie w „Szydercze Zwierciadło”

1
By Patryk Kowalski on 29 marca 2016 Felietony, Naszym zdaniem

„Szydercze Zwierciadło”?… Nie ma o czym mówić.

Zły to ptak, co własne gniazdo kala. Krótkie stwierdzenie to jednak słowa Piotra Luczyka, zapytanego o opinię o tej płycie, z koncertowego wydawnictwa zespołu „Somewhere In Poland” z 2003 roku. Ostatni album studyjny (przed rozpadem) polskiej legendy heavy metalu rodził się w bólach, członkowie grupy byli mocno skonfliktowani ze sobą, po premierze spotkano się z umiarkowanym przyjęciem wśród słuchaczy. Czyżby los zakpił z muzyków i Zwierciadło padło ofiarą własnego zaklęcia? Czy mamy do czynienia z materiałem tak mizernym, że nie dziwi taka krytyka jego współautora ledwo 6 lat po premierze? Nazywany często najsłabszym albumem z klasycznego dorobku Kata – nie mówi to jednak wiele, gdy wszystkie pozostałe cieszyły się co najmniej pozytywnym zdaniem krytyków. Przychodzi jednak czas, kiedy recenzje i opinie to za mało – i to jest właśnie czas, by zebrać się na odwagę i samemu spojrzeć w oblicze „Szyderczego Zwierciadła”.

https://www.youtube.com/watch?v=cgUaqljfCFw

Łoże wspólne, nieprzytulne

Problemy albumu powstały jeszcze przed pierwszymi riffami. Wśród członków zespołu krążyło już widmo rychłego rozpadu, szczególnie silny był konflikt na linii Luczyk-Kostrzewski. W efekcie zespół ani razu nie spotkał się razem w studiu – utwory powstawały jako zlepienie pomysłów muzyków, brakowało współpracy przy tworzeniu nowego materiału. Nagrania zrealizowano w nowo utworzonym studiu ówczesnego gitarzysty Kata, Jacka Regulskiego. Niestety pośpiech oraz brak porozumienia spowodował, że końcowy efekt nie zadowalał muzyków – brzmienie powstało płaskie i pozbawione pazura. Marny to start dla płyty-następczyni „Róż miłości…”, uderzających słuchacza potężnym brzmieniem o wadze stada słoni. Potrzebne były naprawdę nietuzinkowe pomysły, aby możliwym było pokonanie silnej atmosfery niechęci w studiu i przykrycie braków technicznych w realizacji materiału.

Indywidualna praca muzyków w studiu zaowocowała zróżnicowaniem stylistycznym utworów. Słychać wyraźnie różnicę między kompozycjami Luczyka, utrzymanymi bliżej klasycznego nurtu metalowego, a pomysłami Jacka Regulskiego, o bardziej eksperymentalnym charakterze, który to zainspirował Kostrzewskiego jakiś czas później przy pracach nad projektem alKATraz. Co jednak dla fanów nagrania jest unikalnością utworów, dla jego przeciwników stanowi brak spójności. Rzeczywiście, jest to jedyna w całej dyskografii zespołu płyta, z której nie wypływa ściśle sprecyzowany klimat muzyki. Szóstki emanowały potężną energią grania, a dla przykładu Bastard przykuwał uwagę technicznymi niuansami. Zwierciadłu brakuje jednej, konkretnej cechy, za pomocą której można by podsumować całe nagranie. Pomijając jednak ten mankament, nie tak przecież istotny, nie ma tutaj powodów do wstydu. Utwory „Szyderczego Zwierciadła” nie są konkurentami klasyków zespołu, ale nie brzmią również monotonnie, żadnej pozycji nie brakuje pomysłów, po prostu nie zawsze są to pomysły trafione.

https://www.youtube.com/watch?v=DYvJ3YG-uhk

Znam Cię, duchu mój…

Żadna rzetelna analiza płyty Kata nie może zignorować jej kluczowego elementu, kształtującego finalny efekt pracy muzyków. Chodzi oczywiście o teksty Romana Kostrzewskiego. Na ten temat można by pisać osobny artykuł. Kontrowersyjne pióro wokalisty już od debiutanckiego albumu zapewniało zespołowi rozpoznawalność, jednocześnie skutecznie odcinało jego działalność od jakiejkolwiek formy mainstreamu. Tym razem sporą podpowiedź stanowi okładka. Choć Kostrzewski zawsze pisał teksty, które budziły oburzenie wśród środowisk katolickich, to skupiał się raczej na przesłaniu antyreligijnym. „Szydercze Zwierciadło” ma najbardziej antyklerykalny charakter z całej dyskografii. Atak następuje już w pierwszym utworze, zatytułowanym prozaicznie „Cmok-Cmok, Mlask-Mlask”. Tekst skupia się na pazerności duchowieństwa i jego zakłamanej miłości do swoich owieczek. Jakkolwiek wydawać by się mogło, że poprzednie dokonania Kata („Purpurowe Gody”…) zrobiły już wystarczającą selekcję wśród słuchaczy, dając więcej niż wystarczająco dużo powodów, by zniechęcić osoby, które mogą czuć się urażone tekstami, to i tak takie fragmenty wzbudziły zaskakująco dużo krytyki, częściowo również ze strony fanów. Osobiście jednak nie widzę powodu, by osoby, które nie rusza śpiewanie o grzechach kościoła, czy konkretnych przyziemnych rozkoszach, mogły narzekać na poziom pisania Kostrzewskiego na tej płycie. To wciąż ta sama, pokręcona poezja Romana, momentami niezrozumiała, momentami obleśna, ale wciąż unikalna i zaskakująca. Nie sposób w tym momencie powstrzymać się od zanucenia chyba najbardziej zapamiętanego fragmentu tej płyty:

Gdybym dziś wierzyć miał,
to nie lepiej w wesołą Mickey Mouse?
W duchy snów, w duchy drzew,
i w bez krwi czekoladowe msze?

https://www.youtube.com/watch?v=hE8Z-gf92zs

Kiedy mi trzeba zasnąć…

Album zamyka melancholijnym nastrojem „Trzeba Zasnąć”. W moich oczach zawsze była to kompozycja o niewykorzystanym potencjale. Rozszerzone o dodatkowe pomysły interpretacje tego utworu na akustykach zarówno Kata Luczyka jak i Kata z Romanem Kostrzewskim sugerują, że sami muzycy również czuli pewien niedosyt. W oryginalnej wersji cały starannie budowany klimat jest nagle niszczony w połowie, wraca melodia z intra płyty, brzmi to trochę tak, jakby zespołowi zabrakło czasu w studiu i nie dokończyli fajnego pomysłu na zwieńczający płytę utwór akustyczny. W zamian słuchaczowi prezentuje się quasi-indiańskie przyśpiewy a nawet swojskie chrumkanie świń.

Co właściwie dolega „Szyderczemu Zwierciadłu”? Pomimo wymienionych już problemów ciężko wskazać jakąś konkretną wadę płyty, ciągnącą ją na dno. Nawet negatywnie nastawiony do tego nagrania Piotr Luczyk stwierdza zazwyczaj, że był to album, który powstał w złym czasie dla grupy, nie precyzuje co dokładnie mu przeszkadza. Dosyć negatywny odbiór tej płyty to wyjściowa wszystkich drobnych elementów, towarzyszących powstawaniu tego albumu. Być może cieszyłby się większym uznaniem, gdyby zespół, w dobrej atmosferze, ruszył w porządną trasę promocyjną. Tak się jednak nie stało, Luczyk opuścił zespół krótko po nagraniach, a tragiczna śmierć Jacka Regulskiego w 1999 roku spowodowała rozwiązanie Kata. Rodzone w trudach Zwierciadło nie dostało uczciwej szansy, by przekonać fanów o umiarkowanych opiniach. To jednak naprawdę interesująca płyta, o ciekawych melodiach i strukturach, niepozbawiona najlepszych cech stylu Kostrzewskiego. Nostalgiczny momentami klimat wzmaga świadomość, że było to ostatnie nagranie zespołu przed rozejściem się dróg rdzennych muzyków grupy. Jeżeli ktoś z Was nie miał jeszcze przyjemności posłuchać – gorąco polecam.

https://www.youtube.com/watch?v=Zo2u9T7VV0g

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Previous ArticleAxl Rose w AC/DC? Są kolejne dowody!
Next Article Mastodon na jedynym koncercie w Polsce!
Patryk Kowalski

    Related Posts

    Roman Kostrzewski dla DeathMagnetic.pl: „Zdarzają się momenty, w których śmieję się pod nosem wyobrażając sobie jak fraza będzie przyjęta”

    Roman Kostrzewski: Recenzja książki „Głos z ciemności”

    10 najlepszych wydawnictw black metalowych lat 80-tych

    POLECAMY

    Instagram

    deathmagnetic.pl

    #NieMaKataBezRomana Nie ma co strzępić ryja na #NieMaKataBezRomana  Nie ma co strzępić ryja na tego debila Luczyka. Puśćcie dalej info o prawdziwym Kacie 🖤
    #charliewatts #rip #rollingstones #charliewatts #rip #rollingstones
    #katandromankostrzewski #niemakatabezromana #wrocław #a2
    Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Po Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Poznaniu już na stronie 🖤  @meandthatman @john_porter_artist @nergal69 @sasha_boole @bassolimatteo @kumandrums @jojo_bhs @latowplenerze @winiarybookings  #meandthatman #winiarybookings #latowplenerze #johnporter #adamnergaldarski #nergal #sashaboole #matteobassoli #lukaszkumanski  Foto. Ula Bednarz / Unbloody Shooting
    #KONKURS #meandthatman @meandthatman #winiarybooki #KONKURS
#meandthatman @meandthatman #winiarybooking @winiarybookings #latowplenwrze @latowplenerze 
#wrocław #katowice #kraków #poznań #warszawa #gramydowoli #progresja @progresja  Szczegóły na naszym Facebooku 🔥⛪️🔥
    #summerdyingloud O 10:00 ruszyła sprzedaż bile #summerdyingloud  O 10:00 ruszyła sprzedaż biletów na tegoroczny, jednodniowy Summer Dying Loud.
Bilety znajdziecie pod adresem:
ebilet.pl/summerdyingloud  Tegoroczny line-up:
- Mgła 
- Azarath 
- Me And That Man 
- In Twilight's Embrace 
- The Stubs 
- Varmia 
- Death Denied 
- Taraban 
- Backhand Slap  W tym roku festiwal będzie bardziej kameralny - dostępne jest tylko 950 biletów. Nie czekajcie zbyt długo z zakupem!
    Pokaż więcej... Zobacz nas na Instagramie
    Instagram

    deathmagnetic.pl

    #NieMaKataBezRomana Nie ma co strzępić ryja na #NieMaKataBezRomana  Nie ma co strzępić ryja na tego debila Luczyka. Puśćcie dalej info o prawdziwym Kacie 🖤
    #charliewatts #rip #rollingstones #charliewatts #rip #rollingstones
    #katandromankostrzewski #niemakatabezromana #wrocław #a2
    Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Po Pełna fotorelacja z koncertu Me And That Man w Poznaniu już na stronie 🖤  @meandthatman @john_porter_artist @nergal69 @sasha_boole @bassolimatteo @kumandrums @jojo_bhs @latowplenerze @winiarybookings  #meandthatman #winiarybookings #latowplenerze #johnporter #adamnergaldarski #nergal #sashaboole #matteobassoli #lukaszkumanski  Foto. Ula Bednarz / Unbloody Shooting
    #KONKURS #meandthatman @meandthatman #winiarybooki #KONKURS
#meandthatman @meandthatman #winiarybooking @winiarybookings #latowplenwrze @latowplenerze 
#wrocław #katowice #kraków #poznań #warszawa #gramydowoli #progresja @progresja  Szczegóły na naszym Facebooku 🔥⛪️🔥
    #summerdyingloud O 10:00 ruszyła sprzedaż bile #summerdyingloud  O 10:00 ruszyła sprzedaż biletów na tegoroczny, jednodniowy Summer Dying Loud.
Bilety znajdziecie pod adresem:
ebilet.pl/summerdyingloud  Tegoroczny line-up:
- Mgła 
- Azarath 
- Me And That Man 
- In Twilight's Embrace 
- The Stubs 
- Varmia 
- Death Denied 
- Taraban 
- Backhand Slap  W tym roku festiwal będzie bardziej kameralny - dostępne jest tylko 950 biletów. Nie czekajcie zbyt długo z zakupem!
    Pokaż więcej... Zobacz nas na Instagramie
    Najczęściej czytane
    23 września 2021

    Soundedit ’21: Planetarium Lema, Skalpel i Lydia Lunch

    17 sierpnia 2021

    Mystic Festival 2022: Opeth, Mastodon, Killing Joke, Mayhem, Heilung i inni dołączają do programu

    15 sierpnia 2021

    Me And That Man: Fotorelacja z Poznania [12.08.2021]

    12 sierpnia 2021

    Soundedit ’21: L@ Woman, czyli płyta The Doors w całości na żywo

    9 sierpnia 2021

    Black Sabbath: Reedycja albumu „Technical Ecstasy” w wersji Deluxe Edition

    O nas | Skład redakcji | Dołącz do redakcji | Współpraca
    2021 Deathmagnetic.pl

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.