Steve Thompson: “Gdy Lars zapytał co stało się z basem na “…AJFA” miałem ochotę go uderzyć”

2

W ostatnim wywiadzie dla portalu Ultimate-Guitar.com, producent muzyczny Steve Thompson stojący za miksem “…And Justice For All” Metalliki przyznał, że to Lars Ulrich nalegał na wyciszenie ścieżki basowej na 4. płycie zespołu. Steve który miał także okazję miksować takie albumy jak “Appetite For Destruction” Guns N’ Roses oraz “Follow the Leader” Korna, dość szczegółowo opisał w jaki sposób doszło do wycięcia partii Jasona Newsteda z krążka. Najciekawsze fragmenty wywiadu z Thompsonem tłumaczymy poniżej.

Ultimate-Guitar.com: Gdy miksowałeś ścieżki na “…And Justice For All” Metalliki z 1988 roku to czy ten proces bardzo różnił się od tego, związanego z nagrywaniem “Appetite For Destruction”?

No cóż, to co ja i Lars chcieliśmy uzyskać totalnie się rozbiegało, co było nieco wkurzające. Oczywiście uwielbiam Metallicę i bardzo dobrze się z nimi też znam. Ci kolesie są świetni. Dostaliśmy w tym czasie też zaproszenie do studia Bearsville w Nowym Jorku, zaś sama Metallica uczestniczyła w trasie Monsters Of Rock. Żeby to wszystko ogarnąć latali helikopterem by w jednym dniu być tutaj, a w następnym już w trasie.

Ultimate-Guitar.com: Czy zespół był pewien tego jak ma ostatecznie brzmieć to nagranie?

Lars dokładnie wiedział jakie brzmienie i jakie parametry powinny być dobrane do jego perkusji. Właściwie to nawet przyszedł ze zdjęciem ustawienia swojego equalizera Klark Teknik, bo miał już w głowie konkretny sound swoich bębnów. Powiedziałem też: “Hej Michael [Barbiero, amerykański inżynier dźwięku oraz producent muzyczny – przyp. red.] może popracowałbyś z Larsem i pomógł mu w znalezieniu jego brzmienia perki? Zadzwoń jak będzie już zadowolony.”

Ultimate-Guitar.com: Co pomyślałeś o kapeli, gdy w końcu ich usłyszałeś?

Zadzwonili do mnie, posłuchałem ich materiału i pomyślałem: “To jest do dupy. Okropne brzmienie” Wywaliłem wszystkich ze studia i przeprojektowałem brzmienie perki i podniosłem nieco dźwięk wioseł. Jason po prostu pozamiatał na basie. Perfekcyjny mariaż basu z gitarami Jamesa.

Ultimate-Guitar.com: Czy James był zadowolony z efektów twojej pracy?

Dopracowałem wszystkie inne ścieżki i Hetfield dał kciuka w górę. Parę minut później wszedł Lars, posłuchał całości może z minutę i wypalił: “Wyłącz to” a ja na to: “Ale w czym problem?” Powiedział: “Co się stało z brzmieniem mojej perkusji?” na co ja odpowiedziałem: “Mówisz serio?” czy coś w tym stylu.

Ultimate-Guitar.com: Lars nie był zadowolony?

Musieliśmy przywrócić brzmienie jego bębnów dokładnie do tych ustawień jakie sobie wymyślił. Nie podobało mi się to. Wtedy powiedział: “Słyszysz linię basową?” więc odpowiedziałem szczerze: “Jasne. Świetna robota, stary. Basista po prostu pozamiatał” Wtedy powiedział: “Chcę żebyś wyciszył bas tak, by był ledwo słyszalny na miksie” na co ja: “Żartujesz sobie, prawda?”

Ultimate-Guitar.com: I żartował?

Powiedział tylko: “Nie, nie robię sobie jaj. Ścisz go.” Więc ściszyłem bas do poziomu o którym mówił, a on na to: “A teraz ścisz go jeszcze o 5 decybeli.” Obróciłem się i zwróciłem się bezpośrednio do Hetfielda: “On mówi serio?” Ta sytuacja mnie po prostu rozwaliła.

Ultimate-Guitar.com: I co wtedy zrobiłeś?

Tej nocy zadzwoniłem do menadżera i rozmawiałem zdaje się z Cliffem Burnsteinem i Peterem Menschem i powiedziałem im: “Uwielbiam tych kolesi. Myślę, że są niesamowici i że samodzielnie stworzyli nowy gatunek muzyki, ale nie zgadzam się z kierunkiem w którym chce mnie pociągnąć Lars. Moje nazwisko znajdzie się pod tym nagraniem, więc może znajdziecie kogoś innego na moje miejsce?” Mój menadżer też nie chciałby mieć z tym czegokolwiek wspólnego, podobnie jak Burnstein i Mensch.

Ultimate-Guitar.com: I byłeś gotowy zaprzestać miksowania materiału Metalliki?

Przekonali mnie żebym został i jedynej rzeczy jakiej żałuję to tego, że nie mieliśmy wystarczająco dużo czasu, by chociaż zmiksować to do poziomu, który wszystkim by odpowiadał. Chciałem przebić “Master of Puppets”. Taki był przynajmniej mój kierunek brzmieniowy w którym chciałem popchnąć “…And Justice For All”. Wszystko było gotowe, ale myślę, że oni chcieli uzyskać to garażowe brzmienie ucinając bas. A bas był wspaniały – był perfekcyjny. Pamiętam, że gdy Metallikę nominowano do Rock And Roll Hall Of Fame to przylecieli tutaj i nim się spostrzegłem to znów siedziałem obok Larsa.

Ultimate-Guitar.com: Udało ci się z nim wtedy porozmawiać?

Tak. Powiedział do mnie: “Hej, co się stało z basem na “…Justice”?” Lars naprawdę zadał mi to pytanie. Miałem ochotę go uderzyć. I jest mi wstyd, bo przyczyniłem się do tego gówna pozbawionego basu.

Udostępnij to

O autorze

materonin

Sierżant rezerwy, spawacz i wokalisto-basista kapeli Heat Affected Zone. Jestem wyznawcą Dio oraz zwolennikiem grania, słuchania, podnoszenia i picia ciężkich rzeczy. Żeruję w mosh pitcie i wciągam kofeinę. "Second sun is rising to eclipse the first" STAY HEAVY! \m/