I tak i nie. Mamy do czynienia z 10 nowymi kompozycjami, które przywodzą na myśl stare czasy, jednocześnie stanowiąc nową jakość – nowe teksty, melodie, riffy, solówki, miejscami „loadowe” zagrywki itd. Rick Rubin przekonał Metallikę, by – po raz pierwszy w życiu – posłuchała swoich starych płyt i inspirowała się własnymi dokonaniami tworząc nowy materiał, by „wczuła” się w swoje dawne podejście do muzyki i wykorzystała obecne umiejętności. No właśnie – tu pojawia się problem, ponieważ wiele elementów na najnowszej płycie zespołu przywodzi na myśl znane od lat motywy aż za bardzo, niektóre są niemal identyczne i nie chodzi tu wcale o tak ogólne rzeczy jak struktura utworów (np. „The Day That Never Comes” niczym „One”), ale o bardzo konkretne fragmenty, miejscami nuta w nutę. Pewien użytkownik YouTube wyręczył nas w odwlekanej realizacji takiego zestawienia i wyszukał bardzo wiele podobieństw między kawałkami z Death Magnetic, a tymi z poprzednich płyt (w tym nawet coverów). Jedne są ewidentne, inne wydają się naciągane (są bardziej częścią stylu Mety, niż faktycznie „zerżniętymi” patentami). Sami posłuchajcie.
Tłumaczymy dosłownie komentarze autora zestawień nie oceniając ich (czasami wtrącimy tylko coś ekstra od siebie). Zostawiamy to Wam.
Słowo wstępne autora:
„Pominąwszy produkcję, Death Magnetic został z zadowoleniem przyjęty przez krytyków i fanów na całym świecie.
Pomimo że sam bardzo lubię nowy album Metalliki, zauważyłem wiele podobieństw do niektórych ich starszych kawałków.”
httpvh://www.youtube.com/watch?v=w0sAVvFQJg0
That Was Just Your Life vs. Jump In The Fire
Oba riffy mają w zasadzie identyczną progresję akordów.
Dave Mustaine powinien być szczęśliwy, że Metallica wciąż używa jego pomysłów 25 lat później.
The End of The Line vs. Creeping Death
Posłuchajcie uważnie, jak James zaczyna każde zdanie. Robi to z taką samą agresją w obu utworach.
[naszym zdaniem nie tylko początek, a cała linia wokalu w zwrotkach jest podobna – red.]
Broken, Beat & Scarred vs. The Shortest Straw
Oba utwory zaczynają się od surowej perkusji. Rytm nie jest taki sam, ale The Shortest Straw zdecydowanie było inspiracją.
The Day That Never Comes vs. Fade To Black
Posłuchajcie gitary prowadzącej Kirka Hammetta i sposobu w jaki eskaluje poprzez utwór [chyba poprzez intro – red.].
Ten fragment [od 2:18]jest bardzo podobny do tego od 1:53, nie myślicie? [eskalująca solówka i przejście w clean / akustyk]
The Day That Never Comes vs. Orion
Oba riffy zaczynają się w ten sam sposób.
The Day That Never Comes vs. One
Inspiracja po raz kolejny jest oczywista: przypomina nam o niesławnym [?] przejściu w One z ciężką perkusją i szybkimi, thrashowymi riffami. James powiedział o tym tak: „Zaczyna się jak ballada, a potem, fiu, no wiesz, jak One, POWRÓT DO DOMU”
All Nightmare Long vs. Ride The Lightning
Struktura obu solówek jest bardzo podobna. Styl jest niemal ten sam, a sposób w jaki [Kirk] shredduje pod koniec brzmi, jakbyśmy znów mieli 1984r.
The Unforgiven III vs. My Friend of Misery
Posłuchajcie tylko efektu gitary prowadzącej Kirka.
The Unforgiven III vs. The Outlaw Torn
Solówki w ogóle nie są podobne, poza pierwszymi nutami, które wydają się niemal eksplodować.
My Apocalypse vs. Blackened
Obie solówki brzmią bardzo podobnie. Ten sam styl, ta sama prędkość i niemal takie samo zakończenie. Posłuchajcie uważnie.
[6:19] Posłuchajcie tej progresji i wróćcie do 5:48. Czy teraz jesteście przekonani?
httpvh://www.youtube.com/watch?v=8TLN8LlNknc
That Was Just Your Life vs. Blackened
Oba solo mają ten sam pęd. Przy okazji, posłuchajcie samej końcówki pierwszej części solo TWJYL i początku solo Blackened: są prawie takie same.
The End of The Line vs. Shoot Me Again
Po prostu posłuchajcie perkusji.
The End of The Line vs. Some Kind of Monster
Po raz kolejny, posłuchajcie rytmu perkusji.
Broken, Beat & Scarred vs. Harvester of Sorrow
Bębny są grane z różną prędkością, ale mają ten sam wydźwięk (czy to wolna, podwójna stopa?)
The Day That Never Comes vs. The Shortest Straw
Te solo mogły być nagrane tego samego dnia: Kirk shredduje w dokładnie tym samym stylu w obu z nich.
The Unforgiven III vs. I Disappear
Tym razem musicie wsłuchać się w melodię wokalu i sposobu w jaki James osiąga crescendo [stopniowe wzmocnienie natężenia dynamiki – red.]
[2:47] To jest kompletnie oczywiste przy tej frazie.
Shadows of the Cross vs. Flamingo vs. All Nightmare Long
Shadows of the Cross [Shadow, nie Shadows! – red.] było demem, które mogliśmy słyszeć w filmie Some Kind of Monster. Ten (wspaniały) riff został nieco przyspieszony w demie [ANL] Flamingo. Potem zespół odwrócił riff tyłem na przód i zagrał go znacznie szybciej w All Nightmare Long.
httpvh://www.youtube.com/watch?v=J8MracgPTFI
The Unforgiven III vs. Enter Sandman
Po prostu posłuchajcie perkusji: to dokładnie ten sam patent.
The Day That Never Comes vs. To Live Is To Die
Tym razem skupcie się na gitarze prowadzącej Kirka.
Suicide & Redemption vs. The Wait
Tutaj jest nieco trudniej: zapomnijcie o strojeniu gitary i tylko skoncentrujcie się na rytmie tłumionych riffów gitary rytmicznej.
The End of The Line vs. King Nothing
Po raz kolejny musicie skupić się na bębnieniu Larsa: słuchajcie uważnie sposobu w jaki gra na talerzach w obu utworach.
[powiedzielibyśmy, że mimo różnicy w atmosferze obu partii, całe z wokalem włącznie są dość podobne – spokojne wyrwy wewnątrz utworu w tym samym tempie z narastającym napięciem prowadzącym do powrotu do ciężkiego brzmienia – red.]
The End of The Line vs. Breadfan
Wiem od razu, że nikt się z tym nie zgodzi. Cóż, ja widzę tu koneksję: oba utworu zatrzymują się po zmasowanym bębnieniu i nawet jeśli rytm nie jest dokładnie taki sam, jestem całkiem pewien, że zespół myślał o Breafanie podczas pisania nowego kawałka.
Powyższe trzy zestawienia autor zrobił sam. Kolejne jest bardziej dziełem społeczności YouTube, która się z nim w tej sprawie kontaktowała, co on następnie skompilował w jedną całość po dokonaniu selekcji. Najlepiej, jeśli sam autor o tym opowie:
„Jeżeli oglądaliście moje poprzednie wideo, wiecie z czym to sie je. Metallica wzięła stare pomysły ze swoich przeszłych nagrań do stworzenia kawałków z Death Magnetic i starałem się was przekonać tymi trzema wideo z końca 2008r. Otrzymałem wiele gniewnych komentarzy, ale wielu ludzi również zgodziło się z moimi twierdzeniami i wielokrotnie przytaczali mi podobieństwa do sprawdzenia przed stworzeniem czwartej odsłony tej serii.
Zajęło mi to trochę, ale sprawdziłem je wszystkie i muszę pogratulować wam słuchu! Wiele z nich było trafnych i dlatego też zdecydowałem się w tym wideo pozostawić oryginalne komentarze ludzi z YouTube’a. W ten sposób, jeśli nie zgadzacie się z tym wideo, ja umywam od tego ręce, wińcie za to użytkowników YouTube!”
httpvh://www.youtube.com/watch?v=bdp0gbvPAXg
[„Moja opinia” = komentarz autora zestawień do uwag użytkowników YouTube – red.]
That Was Just Your Life vs. Blackened
Fan: Powinieneś również zawrzeć to, jak on mówi „I deny” w That Was Just Your Life w porównaniu do tego, jak mówi „Never” w Blackened zaraz po pierwszym refrenie.
Moja opinia: To jest krótkie, ale porównanie jest moim zdaniem uzasadnione. James już nie wrzeszczy, ale agresja w jego głosie jest niemal ta sama.
That Was Just Your Life vs. Whiplash
Fan: Myślę, że fragmenty solo z TWJYL brzmią bardzo podobnie do solo z Whiplash.
Moja opinia: trochę tak. Nie jestem gitarzystą prowadzącym, ale granę są z tą samą prędkością, a ich zakończenia są bardzo podobne (=> mocna perkusja i kawałek zatrzymuje się)
The Day That Never Comes vs. Seek and Destroy
Moja opinia: Początek obu kąsków jest IDENTYCZNY. Nie pamiętam, kto mi o tym powiedział, ale są zdecydowanie podobne!
The Day That Never Comes vs. Mercyful Fate
Fan: Tak! To prawda! W tym utworze (Mercyful Fate) fragment od 10:34 do 10:43 brzmi bardzo podobnie do tego z 6:27 – 6:33 z The Day That Never Comes.
Moja opinia: Nie mam nic do dodania. Usłyszałem podobieństwo jak tylko mi o tym powiedziano.
The Day That Never Comes vs. Fight Fire With Fire
Fan: Solo w TDTNC i początek solo FFWF zaczynają się od zaginania od tej samej nuty.
Moja opinia: To samo co z TDTNC poprzednio, ale tym razem musicie skupić się na pierwszych nutach w każdym z fragmentów. Sądzę, że byli już wtedy pod wpływem Mercyful Fate, gdy stworzyli ten kawałek w 1983r…
[Poprawcie nas, jeśli się mylimy, ale czy w medleyu Mercyful Fate Kirk nie zrobił własnych solówek? Jeśli tak, to Fight Fire With Fire oczywiście nie pochodzi od Mercyful Fate (zespołu), lecz solówka w tym medleyu z czasów Ride The Lightning, czyli po prostu inny przykład na Metallikę kopiującą Metallikę w tym samym przypadku już wcześniej – red.]
The Day That Never Comes vs. Motorbreath
Fani:
1. Rytmiczna pod solo w TDTNC 6:45 – 6:52 to tak naprawdę intro Motorbreath.
2. Riff TDTNC i Motorbreath pod solo, główny riff Motorbreath
Moja opinia: Tym razem zapomnijcie o gitarze prowadzącej i skupcie się na gitarze rytmicznej. Progresja akordów jest DOKŁADNIE ta sama, co w intro Motorbreath. Czytałem wiele razy o tym podobieństwie odkąd wydano płytę.
All Nightmare Long vs. Leper Messiah
Fan: Solo z ANL przypomina mi ciężkie przejście z Leper Messiah zaraz przed solówką.
Moja opinia: raz jeszcze, zapomnijcie o gitarze prowadzącej i skupcie się na rytmicznej. Ja bez wątpienia słyszę coś w tej progresji akordów, ale przyznam, że nie jest to przypadek, z którym najłatwiej się zgodzić. Jestem pewien, że Dave Mustaine się zgodzi, skoro to on napisał ten fragment, pod czym nigdy nie został podpisany!
[Rzeczywiście Dave utrzymywał, że to on stworzył ten riff, lecz na Masterze jego nazwisko nie widnieje pod tytułem. Sprawę podobno załatwili między sobą po cichu, ale tylko PODOBNO – z drugiej strony za wcześniejszy wkład zawsze był wyróżniany tak na KEA jak i RtL, więc dlaczego tym razem miało być inaczej? – pytamy retorycznie. Kirk w wywiadzie dla Guitar World w 2006r. odniósł się do sprawy i wykazał fałszywość zarzutów Dave’a. I czy jest jakiś kawałek Megadeth, w którym Dave użył tego riffu, tak jak innych, których był autorem, skoro nim rzekomo jest? – tu pytamy serio, nie wiemy, bo my nie znaju – red.]
Cyanide vs. The Outlaw Torn
Fan: główny riff brzmi jak ten z The Outlaw Torn, ale jest nieco szybszy.
Moja opinia: Przepraszam za brzmienie gitary [w Cyanide], ale to był jedyny sposób, w jaki mogłem wyrównać tempo obu kawałków. Oba utwory podobnie bujają (skupcie się na perce Larsa i może usłyszycie, o czym mówię).
Cyanide vs. Ride The Lightning
Fan: ostatni zryw solo w Cyanide również brzmi jak końcówka solo z Ride The Lightning!
Moja opinia: Wydaje mi się, że użytkownik YouTube, który to zasugerował dostrzegł podobieństwo w shreddzie. Stanowczo nienajłatwiej się z tym zgodzić!
The Judas Kiss vs. Fuel
Fani:
1. Riff ze zwrotki w The Judas Kiss brzmi bardzo jak riff ze zwrotki z Fuel, tylko w Fuel jest nieco przyspieszony.
2. A po tym, kiedy James zaczyna śpiewać, dostajemy główny riff z Fuel.
Moja opinia: Wielokrotnie czytałem o tym. Wydaje się, że ludzie słyszą podobieństwo pod koniec 4-sekundowego języczka, który jest grany w kółko.
Suicide & Redemption vs. Sweet Amber
Fan: Riff z Sweet Amber przed „ooh, sweet ambeerr” i riff sprzed solo w S&R.
Moja opinia: Skupcie się na samej gitarze rytmicznej Jamesa i zapomnijcie o wokalu i perkusji, i wyobraźcie sobie granie tego riffy w kółko. MOIM ZDANIEM to zupełnie oczywiste!
My Apocalypse vs. Whiplash
Fan: My Apocalypse vs. Whiplash (solówki) + My Apocalypse [chyba Blackened – red.]: progresja w solo, którą wykazałeś została zaczerpnięta z fragmentu solo Whiplash.
Moja opinia: Ufam obu tym gitarzystom. Niespecjalnie słyszę cokolwiek, ale jeśli dwóch ludzi mówi mi o podobieństwie, to pewnie jest w tym jakaś prawda!
—————————————–
Pomijamy listę propozycji, które gość odrzucił z uwagi na to, że nie wydały mu się nazbyt oczywiste, aby nie robić śmietnika. Jeżeli macie jakieś własne skojarzenia, podzielcie się nimi. A co sądzicie o całej sprawie?