Sposoby tworzenia i wyrażania twórczości literackiej zmieniały się na przestrzeni czasów. Coraz bardziej wielu twórców zaczęło odchodzić od standardowego pisania, aby nadać swoim dziełom więcej ekspresji, aby w pełni oddać ducha tekstu pisanego. W II połowie XX wieku przy gwałtownym rozwoju przemysłu muzycznego w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, poezja zaczęła wychodzić z kart książek i stopniowo zaczęła wchodzić do płyt winylowych, a w późniejszych czasach do płyt kompaktowych.
Początkowo utwory na nich można było porównywać do tomików poezji, który każdy z nich stanowił własną niezależną fabułę, w której tekst pełnił funkcję narracyjną, zaś muzyka nadawała jej dynamiki i zarysowywała świat w nim przedstawiony. Początkowo wydawało się, że muzyka młodzieżowa może zaadoptować jedynie twórczość liryczną, jednak z czasem horyzonty muzyczne wielu awangardowych wykonawców zaczęły się rozszerzać, na skutek czego znalazło się też miejsce dla twórczości epickiej. Utwory znajdujące się na albumie zaczęły tworzyć wspólną, zwięzłą całość niczym rozdziały w książce, które razem stanowiły jedną opowieść. Tego typu albumy muzyczne zyskały potem miano albumów koncepcyjnych. Początkowo niewielu artystów decydowało się na ich nagrywanie, jednak spektakularny sukces płyty Pink Floyd „The Wall” rozpoczął trend na tworzenie muzycznych opowieści. Ich fabuła zwykle była inspirowana powieściami fantasy, komiksami, historią lub były współczesnymi interpretacjami znanych dzieł literackich. Pewnego rodzaju rewolucją było wydanie 2 października 1987r nagranie przez duńskiego wokalistę heavy metalowego Kima Petersena, znanego wielu fanom ciężkiej muzyki jako King Diamond albumu koncepcyjnego „Abigail” będący pierwszym muzycznym horrorem.
Struktura albumu i jej wpływ na opowiadaną historię
Album jest podzielony na dwie części, które wyznaczają strona A i B płyty winylowej lub kasety magnetofonowej. Na pierwszej stronie płyty przenikają się wydarzenia teraźniejsze z pojawiającymi się retrospekcjami, które zarówno dla bohaterów jak i słuchaczy pełnią rolę klucza w zrozumieniu wydarzeń i zjawisk, dziejących się we właściwym dla opowiadania czasie i miejscu akcji. Natomiast druga część jest realizacją wszystkich przepowiedni i wyjaśnieniem wszystkich ukrytych znaczeń zawartych na pierwszej stronie. Obecnie w dobie płyt kompaktowych podział ten uległ rozmyciu, w wyniku czego utracił na znaczeniu. Poza tym składa się z 9 utworów, które tak jak w książce pełnią rolę kolejnych rozdziałów opowieści. O ich wzajemnym powiązaniu świadczy pojawianie się w każdym utworze tych samych postaci, powtarzających się motywów zarówno w warstwie tekstowej jak i instrumentalnej oraz łączenie się tekstów w jedną historię.
Rola fatum w opowieści
Od początku do końca historia opowiedziana na albumie jest naznaczona przez klątwę tytułowej bohaterki, a zarazem głównej antagonistki- ducha zmarłej przy porodzie dziewczynki- Abigail, która wraz z jej matką- hrabiną la Fey została zepchnięta ze schodów posiadłości jej męża- hrabiego la Fey. Powodem tego była zdrada małżeńska hrabiny, której owocem była dziewczynka, będąca najprawdopodobniej dziecka diabła, choć tak naprawdę nie wiadomo kto był jej biologicznym ojcem. Aby zapobiec jej przebudzeniu zmumifikował ją i pochował w krypcie nieopodal domu. W jej pogrzebie uczestniczyło 7 Czarnych Jeźdźców, których celem było dopilnować, aby nikt nie zbliżał się do miejsca jej spoczynku i nie wywołał klątwy. Każdy z nich wbił w jej zwłoki 7 srebrnych hufnali w jej ręce, nogi, kolana i usta, aby nie uczyniła już żadnego bluźnierstwa. Gdy jego krewny Jonatan wraz z żoną Miriam docierają przed odziedziczoną posiadłość, Czarni Jeźdźcy próbują odwieść ich od jej przejęcia, jednak mężczyzna ich ignoruje. Jest to kluczowe wydarzenie dla tej historii, ponieważ gdyby Jonatan posłuchał jeźdźców, cała fabuła by nie zaistniała. Zdaniem, które jest motorem napędowym dla opowieści są zagadkowe słowa Czarnych Jeźdźców „18 stanie się 9”, których znaczenie rozwiązuje się z każdym momentem jej trwania. Konsekwencje swojej decyzji ponosi, gdy podczas noclegu w odziedziczonym domu objawia mu się duch hrabiego la Fey, który opowiada krewnemu o klątwie Abigail, która odrodzi się z jego żony, oraz że jedynym sposobem aby jej zapobiec to zabójstwo kobiety. Jonatan nie jest w stanie zabić, pomimo tego, że Abigail zdążyła zapanować na jej ciałem i duszą. Opętana kobieta zepchnęła męża ze schodów, jak hrabia la Fey zepchnął swoją żonę i jej nienarodzone dziecko, po czym kobieta umiera wydając na świat demona w postaci Abigail. Dylemat moralny Jonatana miał wpływ na zakończenie historii. Zabijając Miriam, pozbawiłby również życia Abigail, a on sam musiałby żyć z kainowym piętnem. Jednak bez względu na podjętą decyzję los Miriam był przesądzony. Natomiast sama Abigail po narodzinach została ponownie zgładzona przez Czarnych Jeźdźców i pochowana. Przytoczyłem pokrótce całą fabułę, aby ukazać jej strukturę. Za każdym razem na stronie A, gdy Czarni Jeźdźcy, a potem duch hrabiego próbują zapobiec dalszemu przebiegowi akcji, ta za sprawą ignorancji. Natomiast na stronie B akcja rozwija się wraz ze stopniowym opanowywaniem duszy Miriam przez Abigail, aż do punktu kulminacyjnego, którym są jej narodziny i jej rychłe zgładzenie przez Czarnych Jeźdźców. Fabuła ma charakter cykliczny, której początek i koniec stanowi ceremonia pogrzebowa głównej antagonistki w kaplicy znajdującej się w lesie nieopodal posiadłości hrabiego la Fey. Najprawdopodobniej los małżeństwa od samego początku był przeklęty, na co wskazuje pierwszy wers utworu „Arrival” brzmiący „Tak miało się stać”, zaś wybory Jonatana jedynie pozorne.
Numerologia i jej wpływ na fabułę
Niemałe znaczenie w dokładniejszym zrozumieniu historii zarejestrowanej na albumie koncepcyjnym „Abigail” mają liczby przewijające się w trakcie jej trwania. Na przykład liczba oznaczająca rok, w którym rozgrywa się akcja- 1845, której suma wszystkich cyfr wynosi 18, która może być ukrytą liczbą 666 będącej zwiastunem przyjścia na świat demona. Kolejną informacją zapisaną w liczbach jest przepowiednia Czarnego Jeźdźca O’Briana „18 stanie się 9”, które można odczytać „666 stanie się 333”, co można zinterpretować jako „Bestia narodzi się o 3:33”, a w tradycji chrześcijańskiej uznaje się, że Jezus zmarł właśnie o tej godzinie. Również cyfry 18 i 9 mogą oznaczać godziny życia Jonatana i Miriam do momentu narodzin Abigail. Tak naprawdę dokładnie nie wiadomo o której godzinie dziewczynka przyszła na świat. Symboliczna jest również data, w której hrabia la Fey zepchnął swoją ciężarną żonę wraz z nienarodzoną Abigail- 7 lipca 1777r, z której należy wyodrębnić liczbę 77. Wskazuje ona na to, że ilekroć posiadłość hrabiego la Fey zostanie zamieszkana, wydarzenia te będą się powtarzać na nowo. Na uwagę zasługuje również liczba Czarnych Jeźdźców oraz liczba wbitych hufnali w zmumifikowane zwłoki Abigail-7 wskazująca ich pozytywny charakter. Siedem hufnali miało zatrzymać trupa noworodka przed czynieniem zła, natomiast Czarni Jeźdźcy mieli pilnować, aby nikt nie przekroczył progu domu ich pana hrabiego la Fey oraz aby córka jego żony nigdy się nie odrodziła.
Odwrócone sensy biblijne
W tym akapicie zostanie wyjaśniony tytuł niniejszego artykułu. Album „Abigail” dlatego nazwałem opowieścią „spod znaku odwróconego krzyża” ze względu na wiele odwróconych wydarzeń znanych z Biblii i Pisma Świętego. Samo przybycie Jonatana i Miriam do odziedziczonej posiadłości oraz narodziny Abigail można porównać z przybyciem Maryi i Józefa do Betlejem i narodzin Chrystusa. Jonatana i Miriam można porównać do Józefa i Maryi, chociażby ze względu na to, że ich imiona zaczynają się na te same litery. Ponura posiadłość hrabiego la Fey, w której na świat przyszła Abigail la Fey może być odpowiednikiem szopy w Beetlejem, w której urodził się Jezus Chrystus. Obydwoje z nich to reprezentanci dwóch odwiecznych sił pod postacią niemowląt- Abigail przyszła na świat, aby zniszczyć świat, natomiast Jezus aby go ocalić. Kolejnym istotnym faktem, który ich łączy to fakt, że narodzili się wskutek niepokalanego poczęcia, tyle że ciąża Maryi była błogosławieństwem Boga, zaś Miriam opętania przez szatana. Kolejnym punktem wspólnym między „Abigail” i narodzinami Chrystusa to objawienie się Archanioła Gabriela Maryi oraz ducha hrabiego la Fey Jonatanowi. Pierwszy kazał uciekać Świętej Rodzinie z Jezusem aby go ratować, zaś drugi kazał Jonatanowi zabić Miriam, aby zapobiec krwawym narodzinom Abigail. Polecenie ducha hrabiego można też utożsamiać z próbą jaką Bóg poddał Abrahama z taką różnicą, że Jonatan jej nie sprostał. Warto też zwrócić uwagę na 7 Czarnych Jeźdźców, którzy są przeciwieństwem 4 Jeźdźców Apokalipsy. W odróżnieniu od swojego biblijnego pierwowzoru zadaniem 7 Czarnych Jeźdźców jest stanie na straży, aby nigdy nie doszło do Apokalipsy, na co wskazuje ich liczba, która uwypukla ich pozytywny charakter. Znaki przyjścia na świat Abigail opisane w utworze „Omens” stanowią przeciwieństwo oznak śmierci Św Aleksego. Obu sytuacjom towarzyszyło bicie dzwonów, przy czym w przypadku Legendy o Św Aleksym wzbudziło to uwagę ludzi, natomiast w „Abigail” nikogo nie było w kościele, gdy zaczęły bić. Również zwłoki Aleksego pachniały wonnościami, natomiast dom, gdzie miała przyjść na świat Abigail pachniał stęchlizną. Jedyne co łączy te dwa szczegóły to fakt, że są one paradoksalne z naturalnego punktu widzenia. Zakładając więc, że symbolem religii chrześcijańskiej jest krzyż, historię z albumu koncepcyjnego Kinga Diamonda „Abigail” można nazwać opowieścią „spod znaku odwróconego krzyża”